.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شاید موسوي و کروبي به تلویزیون بازگردند

قدرت الله عليخاني ، عضو فراکسيون خط امام(ره) مجلس در اعتماد نوشت:

مدتي است صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مجدداً برگزاري و پخش مناظرات را از سر گرفته است. هر چند من فکر مي کنم کمي دير اين اقدام صورت گرفته اما همين که مجدداً فضايي براي مناظره فراهم شده خوب است. اين مناظرات اثرات بسيار خوب و تامل برانگيزي در جامعه دارد چرا که باعث شفاف سازي در سطح جامعه مي شود. آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که بايد به تمام افراد از هر حزب يا جناحي ميدان داده شود تا در صحنه مناظرات حضور پيدا کنند و ديدگاه هاي خود را بيان کنند.

در صورتي که مناظرات صادقانه برگزار شود و بدون هيچ اشاره و رد و بدل کردن يادداشت هاي تذکرآميزي به مناظره کنندگان، اجازه صحبت کردن و بحث داده شود بازتاب مثبت آن را مي توانيم به خوبي در جامعه مشاهده کنيم. براي مثال مناظره آقاي علي مطهري از جمله مناظراتي بود که بازتاب بسيار وسيع و مثبتي را به همراه داشت. بنابراين برگزاري مناظرات اينچنيني مي تواند علاوه بر شفاف سازي، اثرات مثبتي نيز در جامعه داشته باشند. پيشنهاد من به صدا و سيما اين است که براي جبران برخي اقدامات گذشته خود دامنه مناظرات را وسيع تر کند تا همه فرصت صحبت کردن، انتقاد يا ارائه پيشنهاد داشته باشند. از سوي ديگر براي گسترده تر کردن دامنه مناظره ها نبايد تنها از افرادي که اختصاص به گروهي خاص دارند يا وابستگي به يک جناح دارند، استفاده کرد. يکي از اصول مناظره اين است که دو گروه مخالف يا منتقد در مقابل يکديگر قرار گيرند يعني يک اصلاح طلب در مقابل يک اصولگرا قرار گيرد نه اينکه دو اصولگرا با اين تفاوت که يکي از آنها اصولگراي منتقد است و ديگري اصولگراي غيرمنتقد حامي دولت به مناظره با هم بپردازند.

اگر اين طور باشد راه به جايي برده نخواهد شد. جريان هاي مختلفي اکنون در جامعه در حال فعاليت هستند که برخي از آنها منتقدند و برخي موافق.

بايد با منتقدان و موافقان صحبت کرد و به آنها فضاي نقد داد تا بتوان به پيشرفت کشور و برطرف کردن برخي مشکلات کمک کرد. اما متاسفانه آنچه اکنون ديده مي شود، اين است که جامعه از نظر نقد کردن و پذيرش انتقاد در وضعيت خوبي به سر نمي برد يعني هنوز شرايط به گونه يي است که شايد بتوان گفت ظرفيت کافي در جامعه براي انتقاد مهيا نشده و برخي ظرفيت پذيرش آن را پيدا نکرده اند.

از زماني که مناظرات تلويزيوني مجدداً آغاز شد، مردم بسيار با تعجب و به گونه يي که حتي تصور مي کنند خواب مي بينند به مناظره ها نگاه مي کنند چرا که شايد اين طور انتظار مي رفت که صدا و سيما پس از مناظره هاي انتخاباتي ديگر مناظره يي را پخش نکند.

به نظر من اين اقدام صدا و سيما بسيار مثبت است و نه تنها به نفع مردم بلکه حتي به نفع خود صدا و سيما نيز هست زيرا در جهت اعتمادسازي مجدد مردم به خود گام برداشته است چرا که بايد صدا و سيما پذيراي اين مطلب باشد که مدتي است اعتماد عمومي به صدا و سيما نسبت به قبل کاسته شده است.

از سوي ديگر مردم به روشني به اين مساله پي خواهند برد که فضاي سياسي مناسب و شفاف در جامعه تضعيف شده است.
از اين رو صدا و سيما بايد از اين گونه برنامه ها و حرکت ها حمايت و استقبال کند. البته لازم به ذکر است که مناظره کنندگان همان طور که در مطلب فوق گفته شده بايد داراي شرايط خاصي باشند يعني منتقدان مصلح و موافقان بايد در مقابل يکديگر بر سر مساله يي مثلاً شرايط موجود بحث و گفت وگو کنند و در اين ميان حساب مخالفان را بايد از منتقدان جدا کرد چراکه مخالفان نظام با منتقدان بسيار تفاوت دارند و از صدا و سيما نيز نمي توان انتظار داشت عرصه يي براي گفت وگو با مخالفان نظام گسترده کند.

اما آنها که منتقدند بايد بيش از پيش برايشان ميدان مناظره باز شود تا بتوانند نقد کنند و از سوي ديگر هنگامي که از گروهي، حزبي، جناحي و حتي دولت نقد مي شود، آنها بايد تحمل و ظرفيت شنيدن نقد را داشته باشند و به گونه يي عمل کنند که برخي اقدامات شان تحت تاثير نقدهاي مصلحانه، منطقي و عاقلانه تغيير کند.

در پايان نيز بايد به اين مطلب اشاره کرد که اگر خوشبينانه به اين مناظرات بنگريم، تداوم برگزاري چنين مناظراتي ممکن است در جهت آماده شدن فضا براي حضور برخي چهره هاي سياسي همچون آقايان موسوي و کروبي که مدت هاست به دنبال فرصتي براي حضور در صدا و سيما، جهت پاسخگويي به برخي مسائل هستند، باشد.

اگر اين مناظرات را مقدمه يي براي حضور اين افراد بدانيم مي توان بيش از پيش به برخي اتفاقات يا مسائل خوشبين بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهاجر 27 دي 1388
سران فتنه(ميرحسين موسوي و...) كه ازقانون ورهبري عبوركردندوجنايات زيادي مرتكب شدندجايشان دردادگاه است نه در تلويزيون.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.